شرح وظایف واحد آمار:
- تدوین برنامه عملیاتی
- نظارت بر اجرای برنامه عملیاتی
- برگزاری جلسات آماری و نشست با رابطین آماری مراکز و شبکهها
- ارائه آمار و اطلاعات عملکردی واحدهای تحت پوشش
- برآورد جمعیت سالانه و اعمال ضرایب جمعیتی به تفکیک جنس، گروههای سنی، محل سکونت براساس جمعیت ارسالی ازمرکزآمارایران به تفکیک مراکز و شبکه های تحت پوشش و ارسال به واحد های ستادی و محیطی جهت محاسبه شاخصها و ...
- تهیه و تدوین سیمای سلامت مراکز و شبکه ها و ارسال به واحد های محیطی جهت تکمیل و به روز رسانی
- -ارائه گزارشهای تخصصی مرتبط با آمار مراجعین سرپایی به مراکز بهداشتی درمانی (سامانه سیب اعم از اطلاعات جمعیتی، جمع آوری، کنترل و استخراج مراجعات گروهی مختلف، جمعیت حداقل یکبار خدمت گرفته شده) و ... .به ستاد معاونت و مراکز محیطی و وزارت متبوع
- اجرای برنامه ثبت مرگ و نظارت بر چگونگی اجرای آن در شبکهها ، تجزیه و تحلیل و ارائه گزارشات دورهای در خصوص برنامه به وزارت متبوع، معاونت و مراکز محیطی
- تکرارگیری در ورود اطلاعات در نرم افزار کشوری سیستم جامع ثبت مرگ و میر، کنترل اطلاعات وارد شده، حذف موارد تکراری ونظارت بر گواهیهای فوت وارد شده در حین بازدیدهای شبکه ها
- تهیه سیمای مرگ (محاسبه انواع شاخصها و پردازش و تجزیه و تحلیل و رسم نمودارهای مربوط به مرگ و میر دانشگاه نظیر ده علت اول مرگ،مرگ و میر گروههای در معرض خطر، مرگ و میر به تفکیک مرگ و میر به تفکیک نوع سرطان و..).
- همکاری در تهیه سالنامه آماری سازمان مدیریت و برنامه ریز
- -تهیه گزارشات آماری برای سطوح مختلف (وزارت، دانشگاه، استانداری و معاونت بهداشتی و...
- -تهیه گزارشات وآمارمورد نیازدانشگاه از قبیل هیئت امناء، سینا سا، ساوانا و ....
- همکاری وهماهنگی درون و برون بخشی وتبادل اطلاعات با استانداری، مرکز آمار ایران، آمارواطلاع رسانی دانشگاه، مدیریت آمارواطلاعات وزارت متبوع و .....
- برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی بر اساس نیاز واحدهای محیطی
- آموزش و باز آموزی نیروی انسانی در زمینه آمار بر اساس نیاز سنجی
- آموزش برنامههای واحد به دانشجویان وپرسنل جدید الورود
- تهیه جزوات آموزشی بر حسب نیاز کارشناسان مراکز و شبکهها (ثبت مرگ، بهورزی، بدو خدمت و ...)
- هماهنگی جهت آموزش به نیروهای محیطی در خصوص برنامه ثبت مرگ و میر و سامانه سیب
- تهیه و ارائه گزارشهای آماری تخصصی بصورت ادواری و ارائه به مقامات مافوق
- بهره گیری از ابزارهای مناسب نرم افزاری تحلیل آماری جهت مطالعات کارشناسی و ارائه گزارش ارائه خدمات کارشناسی و پاسخگویی به نیازها و درخواستهای آماری
- طراحی وتنظیم چاپ متون گزارشات آماری طبق اصول و فنون مربوطه برای ارائه و انتشار
- تجزیه وتحلیل، نتیجه گیری وتعبیر و تفسیرهای اطلاعات آماری
- انجام اقدامات کارشناسی جهت تولید، ثبت، پردازش و ایجاد جریان مناسب آمار و اطلاعا
- بررسی و شناسایی نیازهای آماری حوزه معاونت
- همکاری در برنامه ریزی و هماهنگی و اجرای آمارگیریهای مورد نیاز واحدهای زیربط
- نظارت و کنترل عملیات اجرای طرحهای آمارگیری
- ارائه تحلیل شاخصی واحد در خصوص افزایش یا کاهش آنها از سوی واحدهای ستادی
- اجرای آئین نامهها، بخشنامهها، دستورالعملها و استانداردهای ابلاغ شده در واحد آمار
- انجام سایر وظایف مربوط به شغل که بر حسب پست مورد تصدی از سوی مقام مافوق ارجاع میشود
شرح وظایف واحد برنامه ریزی :
نظارت و تدوین برنامه عملیاتی
- نظارت ، هدایت و کنترل پیشرفت برنامههای گروههای ستادی معاونت در سامانه برنامه عملیاتی
- رصد سامانه برنامه عملیاتی در خصوص خوداظهاری و ارزیابی انطباق و انجام مکاتبات و پیگیری های لازم
- همکاری و نظارت برتهیه برنامههای عملیاتی (بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت، استراتژیک(
- تدوین برنامههای بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت با تلفیق برنامههای واحدهای مختلف برای هماهنگی آنها و تطبیق با اهداف و سیاستهای وزارت متبوع و معاونت بهداشت
- تدوین و جمع بندی برنامه عملیاتی مراکز خدمات جامع سلامت
- مکاتبات با مراکز و شبکه ها در خصوص دریافت نشانگر های برنامه عملیاتی
تهیه گزارش عملکرد معاونت بهداشت ، مراکز و شبکه ها :
- جمع آوری ، جمع بندی آمار و اطلاعات و تهیه گزارش عملکرد معاونت امور بهداشتی در سطوح و گروههای مختلف ( تهیه نمودارهای لازم و پردازش و تحلیل آمار با استفاده از روشهای آماری(بصورت 6 و 12 ماهه )
- جمع بندی و نظارت بر عملکرد گزارش شده مراکز و شبکه های بهداشت و استخراج نواقص مشاهده شده
- بروز رسانی فرمت و شاخص های گزارش عملکرد با همکاری گروههای معاونت بهداشت
- پیگیری مداخلات شاخص های نامطلوب از گروههای معاونت
- استخراج نتایج پایشها و گزارش به مدیریت، انجام کلیه برنامه ریزیها و فعالیتها به منظور اجرا و پیادهسازی نظام ارزیابی عملکرد
- -تهیه گزارشات دورهای و بررسی تغییرات و تحولات زمانی و مکانی هریک از موضوعهای مورد نیاز
- تولید، ثبت، پردازش اطلاعات پایش
- همکاری و مشاوره در زمینه تهیه گزارشات و شاخصهای آماری مورد نیاز
پایش :
- پایش و ارزشیابی (بازدید) عملکرد کارشناسان آمار و برنامهریزی در مراکز/ شبکه و ارسال و پیگیری پسخوراند پایش انجام شده
- انجام بازدیدهای نظارتی از مراکز خدمات جامع سلامت ، تهیه گزارش بازدید و پیگیری موارد نقص
- استانداردسازی/ اصلاح فرایند پایش مراکز/شبکه های تابعه اعم از : تدوین چکلیستهای استاندارد، تدوین چرخه فرایند پایش
- -نظارت بر بهرهگیری از ابزارهای مناسب نرم افزاری تحلیل آماری جهت مطالعات کارشناسی و ارائه
گزارش
امور بین الملل :
- همکاری با حوزه امور بین الملل دانشگاه
- تهیه مستندات رتبه بندی تایمز در سطح معاونت ، شبکه ها و مراکز
- جمع بندی ، جمع آوری و ارسال مستندات در بازه زمانی تعیین شده
- بروز رسانی سایت پرتال
شبکه بهره ور (HIM)
- همکاری با معاونت توسعه در خصوص اجرای فعالیت های شبکه بهره ور
- هماهنگی و اطلاع رسانی به گروههای معاونت و نمایندگان بهره وری مراکز و شبکه ها در خصوص نحوه اجرا فعالیت های مد نظر
- جمع آوری و جمع بندی شاخص های آماری از مراکز و شبکه ها و گروههای معاونت
- رصد و صحت سنجی شاخص های اعلام شده
- تدوین برد معاون بهداشتی در راستای شاخص های HIM
- بررسی و پیگیری جلسات مراکز و شبکه ها در خصوص کمیته های بهره وری
- پیگیری ابلاغ اعضای کمیته بهره وری در سطح مراکز و شبکه ها
- تهیه پانل مدیریت اطلاعات سلامت در سطح معاونت
جلسات :
- - برنامهریزی، هماهنگی، برگزاری و پیگیری انجام مصوبات شورای مدیران
- - برگزاری جلسات هماهنگی و نشست با مسئولین آماری و برنامه ریزی مراکز و شبکه های بهداشت
- - برگزاری جلسات هماهنگی و نشست با نمایندگان آماری و برنامه ریزی در گروههای معاونت بهداشت
- - ارسال صورتجلسات و پیگیری مصوبات
- - انجام سایر امور محوله